Într-un context general marcat de îngrijorare și incertitudini, apropierea Crăciunului aprinde din nou speranța și bucuria. Aproape două treimi dintre europeni așteaptă cu nerăbdare sărbătoarea Nașterii Domnului Isus Hristos, evidențiază studiul NielsenIQ Christmas realizat pe baza a 7.600 de interviuri acordate de cetățeni din Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Italia, Portugalia, Turcia, Polonia, Grecia și România.
Conform raportului elaborat de NielsenIQ Consumer Insights în urma cercetării, 66% dintre consumatorii europeni pot fi considerați pasionați de Crăciun, pentru ei aspectele emoționale precum bucuria sărbătorilor petrecute în familie și cu prietenii fiind foarte importante.
În același timp, arată raportul amintit, la capitolul cumpărături 28% dintre consumatori declară că vor fi mai reținuți anul acesta. Acest grup este puternic afectat de creșterea prețurilor la gaze și energie și este probabil să își reducă cheltuielile de sărbători ori să le facă în avans, deoarece se așteaptă la scumpiri și mai mari la final de decembrie.
“De remarcat pentru România față de media europeană: mai mulți consumatori declară că de Crăciun vor apela la produse de origine locală (22% vs 15%) în categoria alimente. Contextul dificil generează o orientare mai puternică spre sprijinirea economiei locale și spre valoare demonstrată iar în România există o asociere puternică în mintea oamenilor între marca proprie și originea locală.”, declară Vasi Dragomir, NielsenIQ Consumer Insights Lead Romania & Bulgaria.
Promoțiile devin un factor cheie și pentru cumpărăturile de Crăciun: 32% declară că vor cumpăra mai multe produse la promoție – deși semnificativ mai puțin decât pentru consumul de zi cu zi. Cu alte cuvinte, în ciuda faptului că bugetele sunt limitate, cumpărătorii nu vor renunța la achizițiile relevante precum carnea proaspătă, brânza, fructele, vinul și cafeaua.
Consumatorii europeni au deja strategii de înfruntare a scumpirilor
Un a doilea studiu realizat de NielsenIQ – intitulat Shopper Trends Pulse și realizat prin 7.700 de interviuri pe 8 piețe europene – arată cât de profund au pătruns schimbările de preț în percepția consumatorilor europeni. 92% dintre consumatori estimează creșterea cheltuielilor lor pe produse alimentare și articole de îngrijire personală cu o medie de 18% din 2019 până în prezent ( 24% în Marea Britanie).
În consecință, europenii au adoptat strategii de adaptare axate pe cumpărarea prioritară de produse esențiale (56%) sau pe reducerea cantităților în general (31%). În unele piețe, retailerii de tip Discount beneficiază cel mai mult de atenția cumpărătorilor, care tind să aleagă magazinele pe baza raportului calitate-preț. Astfel că, în medie, cu 16% mai mulți consumatori decât în 2019 susțin că vizitează magazinele de Discount.
Raportul evidențiază modul în care consumatorii depun eforturi suplimentare pentru a-și planifica și mai atent achizițiile. De exemplu, 71% dintre europeni cunosc prețurile produselor alimentare, 62% profită de promoțiile speciale iar 81% merg cu o listă definită la cumpărături.
Cum era de așteptat, prețul devine așadar provocarea dominantă pentru consumatori, în timp ce alte aspecte își pierd din semnificatie. Este cazul sustenabilității, care e încă relevantă pentru cumpărători însă doar 43% (față de 52% în 2019) declară că verifică produsele ecologice în timpul cumpărăturilor.