Incertitudine și pesimism în creștere privind anul care vine

Mai mult de un sfert dintre români sunt pesimiști în privința anului 2025, potrivit celui mai recent studiu Reveal Marketing Research. Concret, procentul celor care se așteaptă la o viață mai dificilă în noul an este de 27%, în creștere cu 8% comparativ cu ediția de anul trecut a cercetării.

45% dintre români nu adoptă nici o perspectivă optimistă, nici una pesimistă, această atitudine evidențiind incertitudinea resimțită cu privire la viitor. Pe de altă parte, 28% declară că privesc cu optimism către anul care urmează, procentul fiind semnificativ mai mare în rândul celor cu venituri de peste 6000 RON (33%).

„Creșterea pesimismului și prevalența unei atitudini neutre sugerează că românii resimt tot mai intens nesiguranța socială și economică. Totodată, optimismul mai mare în rândul celor cu venituri ridicate reflectă o diferență de percepție, determinată de accesul la resurse financiare.”,  menționează Marius Luican CEO al Reveal Marketing Research.

Pesimismul românilor înregistrează cote ridicate referitor la perspectivele de evoluție a țării în următorul an. Conform Reveal Marketing Research, diminuarea corupției (54%), reducerea inflației (51%) și îmbunătățirea situației economice (47%) sunt considerate obiective greu de realizat în următoarele 12 luni.

În ce privește nivelul de satisfacție relativ la diferitele aspecte ale vieții lor, românii indică cea mai mulțumire în domeniul relațiilor cu familia (72%), cu persoanele apropiate (67%) sau al relațiilor sentimentale (61%). De remarcat că persoanele cu venituri mici (sub 3000 RON) se declară în mai mică măsură mulțumiți cu relațiile sentimentale (40%).

Cele mai mici scoruri de satisfacție au fost identificate în conexiune cu sfera profesională – mai exact nivelul de mulțumire privind locul de muncă (48%) și situația financiară prezentă (42%). Pe fondul nemulțumirilor din sfera profesională, 25% dintre români intenționează să își schimbe locul de muncă în noul an, în special tinerii între 18-34 ani (40%) și cei care au copii (29% comparativ cu 23% în cazul celor fără copii).

Principalele obiective ale românilor pentru anul 2025 includ un stil de viață mai sănătos – alimentație echilibrată, scădere în greutate (51%), mai mult timp petrecut cu familia (29%) sau mai multe călătorii (29%).

Dorința de a aborda un stil de viață mai sănătos este  semnificativ mai mare în rândul persoanelor mature de peste 55 ani (70% vs. 51% total eșantion), în timp ce pentru cei cu vârste între 44-55 de ani dorința de a călători mai mult este mai importantă (35% vs. 29% total eșantion).

Pe de altă parte, tinerii cu vârste între 25-34 de ani își doresc în mai mare măsură să dezvolte noi abilități noi (19% vs. 12% total eșantion) sau să participe la cursuri de dezvoltare personală și profesională (13% vs. 7% total eșantion).

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 6 – 12 decembrie 2024, pe un eşantion reprezentantiv pentru persoanele cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și mediul rural. Mărimea eșantionului a fost de 1017 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like