Potrivit unui studiu Reveal Marketing Research, 47% dintre angajații români se declară mulțumiți de locul lor de muncă și de nivelul de remunerație, însă nu și împliniți. Doar 34% sunt fericiți la locul de muncă, în timp ce 66% nu trăiesc sentimentul de împlinire în activitatea desfășurată.
Potrivit studiului publicat pe 14 mai a.c., o mai mare împlinire în mediul profesional experimentează femeile (37% vs. 31% bărbați), persoanele între 35-45 ani (43%), cei care au copii (43% vs. 27% dintre cei fără copii) și cei cu venituri peste 5000 RON (39%).
Pe de altă parte, 19% dintre români nu sunt mulțumiți de locul de muncă actual, considerând că nu sunt plătiți suficient și că nivelul de stres este ridicat. Aceste sentimente se regăsesc în special în cazul celor cu vârste cuprinse între 45-55 de ani (24%) și a celor cu venituri mici, sub 3000 RON (33%).
O altă constatare interesantă este aceea 65% dintre angajații români au observat colegi afectați de sindromul de epuizare (burnout) la locul de muncă. Conform cercetării, acest fenomen se manifestă în mai mare măsură în rândul celor din Generația Z – cu vârste între 18 și 24 de ani (77%), urmați de persoanele cu vârste între 45-55 de ani (71%) și cele cu venituri mari peste 5000 RON (71%).
În acest context, jumătate dintre cei chestionați (51%) au afirmat că de-a lungul timpului au avut inițiative de a minimiza nivelul de stres cu care se confruntă la locul de muncă, comportament mai des întâlnit în rândul tinerilor de la 18 la 24 ani (58%) și a celor cu venituri mari peste 5000 RON (57%).
„Datele relevă că fenomenul epuizării la locul de muncă este o realitate observată de o parte semnificativă a angajaților din România, ce necesită măsuri pentru a minimiza stresul la locul de muncă. Factorii precum genul, vârsta, statutul familial și nivelul de venit influențează în mod semnificativ percepția de împlinire la locul de muncă, iar înțelegerea acestor diferențe este esențială pentru elaborarea unor strategii de gestionare a resurselor umane și pentru crearea unui mediu de lucru mai motivant pentru toți angajații.”, a menționat Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.
În ce privește cauzele nivelului crescut de stres în rândul angajaților, volumul ridicat de muncă (42%), plafonarea salariului (33%), preluarea excesivă de responsabilități (33%) sunt cel mai drecvent întâlnite, dar și interacțiunea cu clienți dificili (24%) sau presiunea generată de inflație (19%). Dintre acestea, volumul mare de muncă generează un nivel de stres mai ridicat (47%) pentru persoanele cu vârste între 35-55 ani, plafonarea salariului este indicată mai des de bărbați (35% vs. 30% femei), iar clienții dificili constituie o sursă de stres mai ales pentru tinerii între 25-34 ani (30%).
Conform celor identificate de studiul amintit, printre metodele de contracarare a stresului la locul de muncă se numără concediile de odihnă (41%), ieșirile în oraș sau la shopping (37%) și relaxarea prin ascultarea de muzică (29%). Și nu în ultimul rând, 26% dintre angajați aleg să ia pauze mai lungi și mai dese pentru a crea sau a percepe mai degrabă un mediu de lucru mai agreabil.
În fine, o soluție mai tranșantă este schimbarea locului de muncă, luată în considerare de aproape un sfert (22%) dintre participanții la cercetare. Printre modalitățile de a face față nivelului ridicat de stres se regăsesc însă si creșterea consumului de substanțe precum tutunul sau alcoolul (12%) sau apelarea la serviciile unui terapeut sau psiholog (8%).
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online, în perioada 24.04 -03.05.2024, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1005 respondenți (dintre care 895 respondenți lucrează), iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1%, la un nivel de încredere de 95%.