Anul acesta, românii s-au pregătit pentru Sărbătoarea Paștelui cu cheltuieli aproape duble față de anul trecut pentru produse alimentare, la brutării, măcelării sau în magazinele de proximitate. Vânzările de produse alimentare specifice și de servicii au crescut cu aproape 40% în perioada premergătoare Paștelui, față de anul 2022.
Conform datelor Global Payments, care a analizat numărul și valoarea tranzacțiilor electronice realizate în cele două săptămâni premergătoare sărbătorii, la furnizorii de carne și în piețele de specialitate, la brutării, magazine alimentare, supermarket-uri, beauty shop-uri, magazine de jucării, la spălătorii auto sau unități de cazare, anul acesta s-au înregistrat o jumătate de milion de tranzacții în plus față de perioada similară din anul anterior (cu aproape 50 de milioane de lei mai mult).
Cele mai mari creșteri ale bugetului pentru cumpărături s-au înregistrat la comercianții și furnizorii de produse din carne (112%) – de la 1,7 milioane de lei în 2022, la 3,6 milioane de lei în 2023; la magazinele de proximitate și piețele/târgurile de specialitate (97%) – de la 4,1 milioane de lei în 2022, la 8,2 milioane de lei în 2023 și la brutării (84%) – de la 1,4 milioane de lei în 2022, la 2,6 milioane de lei în 2023.
Românii au cheltuit cei mai mulți bani în magazinele alimentare și supermarket-uri, unde anul acesta s-au efectuat peste 1,5 milioane de tranzacții electronice, în valoare de peste 152 de milioane de lei. Aceasta înseamnă circa o treime peste volumul de anul trecut (cu 33% mai multe tranzacții și cu 36% mai mare valoarea tranzacțiilor).
De asemenea, conaționalii au cheltuit cu 19% mai mult la frizerii și saloane de înfrumusețare și cu 53% mai mult la magazinele cu produse cosmetice. Și spălătoriile auto au beneficiat de o creștere cu 13% a încasărilor comparativ cu anul trecut.
Bugetul de minivacanță a beneficiat la rândul său de o majorare, astfel că anul acesta, de Paște, circa 7,5 milioane de lei au intrat în conturile unităților de cazare, cu 1,3 milioane de lei mai mult față de 2022 (+ 21% ). În Vinerea Mare, spre exemplu, așa cum arată analiza Global Payments, valoarea tranzacțiilor electronice realizate la hoteluri, pensiuni și resort-uri a fost cu aproape 50% mai mare decât în ziua precedentă.
Conform datelor înregistrate de Global Payments în perioada 1-14 aprilie 2023, singura categorie unde bugetul de cumpărături de Paște a fost redus este cea a jucăriilor. La acest capitol, s-au cheltuit cu 36% mai puțin decât anul trecut, cu o medie de 180 lei la fiecare tranzacție realizată pentru achiziția de jucării față de 220 de lei în 2022.