A spune ce e corect și a face acel lucru nu e doar bine, ci un imperativ pentru business în acest moment, relevă RepTrack (USA) într-un raport despre activismul corporativ, intitulat Stay Woke?.
Potrivit RepTrack, o majoritate a publicului (51% dintre respondenții chestionați la nivel global în trimestrul I, 2021) crede că este esențial ca liderii companiilor să-și comunice intențiile și să acționeze deliberat, prin inițiative sociale și comunitare de anvergură. Iar răspunsurile organizațiilor să nu fie vagi, evidențiază raportul, ci să demonstreze eforturi reale, tangibile.
După 2020, precizează raportul amintit, când guvernele au avut răspunsuri diferite la problemele sociale și de mediu, precum și la conflictul politic, atenția oamenilor s-a îndreptat și mai mult spre corporații pentru a stabili standardul în privința acțiunii cu sens. Responsabilitatea si transparența corporativă nu mai pot rămâne la stadiul de vorbe frumoase ori promisiuni deșarte, acestea devenind așteptări ferme.
Publicul este atent la diferența dintre promisiune și acțiunea propriu-zisă astfel că lipsa lui „walk the talk” va produce consecințe. Spre exemplu, peste o treime (36%) dintre cei chestionați în cadrul cercetării Global RepTrak 2020 au declarat că s-au simțit “trădați” de valorile unor companii iar 47% dintre ei au încetat să facă afaceri cu unele dintre acestea. Pe de altă parte, aproape două treimi (63%) dintre consumatori preferă să cumpere bunuri și servicii de la companii care au un scop mai înalt dincolo de acela de a face profit, și care le reflectă propriile valori. Iar aceștia vor evita business-urile care nu demonstrează acest lucru. În plus, așa cum reiese din Global RepTrak 2020, companiile cu lideri (CEO) vocali pe teme de justiție socială, mediu și politică au un punctaj superior la capitolul reputație.
Prin urmare, companiile care vor acționa susținut în acest sens vor culege roadele în termeni de atractivitate a brandului de angajator, preferința consumatorilor de a le cumpara produsele sau serviciile și disponibilitatea clienților sau partenerilor de a oferi recomandări favorabile.
Toți ochii sunt ațintiți asupra corporațiilor, atenționează RepTrack, oamenii așteptând răspunsuri rapide și adecvate la problemele majore din societate. Atitudinea consumatorilor în ce privește activismul corporativ a devenit mai fermă și evoluează în continuare.
Acest tip de activism se manifestă în diverse forme însă, în general, reliefează documentul citat, este vorba de o luare de poziție din partea unei companii, ori lipsa acesteia, care poate influența o schimbare la nivel social sau legislativ. Brandul Nike este amintit ca exemplu (campania „For Once, Don’t Do It”) ce ilustrează prima situație, în timp ce Uber (în speța eticii cu care își tratează lucrătorii din punct de vedere contractual) și Amazon (în chestiunea măsurilor de protecție anti-covid pentru angajații din depozite) sunt menționate în dreptul celei de-a doua.