Peste jumătate dintre români apelează la economii pentru cadourile de Crăciun (53%), arată studiul Revolut şi Dynata. Doar 32% dintre respondenţi au spus că se folosesc exclusiv de fondurile existente pentru a achiziţiona cadourile de sărbători, fără a avea nevoie să economisească sau să se împrumute.
Cercetarea evidențiază că 5% dintre respondenţi iau în calcul un împrumut pentru cadouri iar 11% dintre români decid în ultimul moment de unde vor lua bugetul pentru cadourile de Crăciun.
Interesante sunt diferenţele identificate de la categorie de vârstă la alta în privinţa surselor de finanţare. Astfel, tinerii (18-24 de ani) tind mai degrabă să strângă bani – 65%, cei de vârstă medie (35-54 de ani) contează mai degrabă pe sumele de care dispun – 33%, în timp ce românii din categoria 45-54 de ani s-au arătat în favoarea împrumuturilor.
Studiul mai pune în evidență faptul că 22% s-au orientat spre economii de 500 de lei, 12% au indicat sume între 750 și 1.000 de lei, iar 10% au declarat 500-750 de lei. 9% dintre respondenţi economisesc în acest scop peste 1.000 de lei. În privinţa împrumuturilor, 2% au spus că vor împrumuta până la 1.000 de lei, iar alţi 2% între 500-1.000 de lei.
Generaţiile se poziţionează diferenţiat şi faţă de nivelul bugetelor economisite sau împrumutate. Generaţia Z preferă să economisească sume mai mici, de până în 500 de lei (36%), Milenialii pun deoparte bugete mai consistente, de peste 1.000 de lei (11%), iar Gen X are cel mai mare procent de respondenţi care se împrumută până la 1.000 de lei (5%).
Studiul relevă și diferenţe între bărbaţi și femei la acest capitol, primii punând deoparte sume mai mari. Astfel, 27% dintre respondenţii bărbaţi economisesc peste 750 de lei, în timp ce 27% dintre femei economisesc sub 500 de lei.
Conform datelor analizate de Revolut, unul din patru conturi de economii în lei deschise de clienţii români a fost creat după 1 octombrie 2024, iar soldul total a crescut cu 20% de la aceeaşi dată până la jumătatea lunii noiembrie.
Cercetarea dezvăluie şi ce şi-ar dori românii să găsească sub brad. Pentru doi din cinci români (41%), cadourile preferate sunt îmbrăcămintea, accesoriile şi produsele electronice sau electrocasnice. Pe poziţia a doua se află cadourile în bani (26%), care permit respondenţilor să îşi cumpere ceea ce îşi doresc. Pe poziţia a treia (cu 14%) se află experienţele – călătorii, cursuri, concerte. 6% dintre respondenţi nu îşi doresc nimic, iar 3% au răspuns cu „nu ştiu” la această întrebare.
Pe de altă parte, femeile sunt mai practice şi vor mai mult decât bărbaţii să primească daruri în bani (27% vs. 24%), în timp ce bărbaţii sunt net în favoarea cadourilor constând în obiecte diverse (vestimentaţie, accesorii, aparatură), cu 44% vs. 38%.
Cei din Generaţia Z preferă cadourile în bani (33%), în timp ce Milenialii optează pentru diferite produse (48%), membrii GenX îşi doresc experienţe mai mult ca alte generaţii (18%), iar seniorii (65+) au oferit cele mai multe răspunsuri potrivit cărora nu îşi doresc nimic (12%).
Studiul Revolut arată că şapte români din zece pun pe primul loc vacanţele şi călătoriile (71%). Pe poziţia a doua, la egalitate, se află concertele sau biletele la evenimente şi voucherele la spa şi centre de wellness (16%), iar pe poziţia a treia, tot la egalitate, experienţele gastronomice sau biletele la spectacole şi expoziţii (9%). Românii îşi mai doresc şi activităţi outdoor (7%), cursuri şi ateliere pentru diverse hobby-uri (7%).